Čuvajmo Srebrenicu

Mjesec ramazan – izlaz iz depresije

Mnogi ljudi smatraju da mi muslimani ne možemo biti depresivni jer je to potpuno suprotno stanje od onog u kojem bi vjernik trebao biti. Imajući u vidu idealno stanje jednog muslimana to je možda i tačno. Međutim, gledajući i analizirajući stanje ummeta teško je ne primjetiti mnoge ljude sa simptomima depresije.

 

 

Možda se ta depresija krišom nastanila u ljudima, u trenucima slabog imana. Možda su ti ljudi iskusili previše stresnih situacija pa su potražili utjehu u dunjalučkim resursima kako bi se rasteretili. Možda nisu imali dovoljno vjerskog znanja koje bi im pomoglo u prevazilaženju njihovog osjećaja bespomoćnosti a možda ti ljudi jednostavno imaju naslijeđenu ili uzrokovanu sklonost ka depresivnom stanju.

Činjenica je da danas postoji mnogo muslimana koji se osjećaju depresivno i za koje je preživaljavanje svakog dana prava borba. Takvi ljudi su neprekidno u stanju lošeg raspoloženja ili tuge, osjećaju se bespomoćno, imaju nisko samopoštovanje i ispunjeni su osjećajima krivice, uznemirenosti i netolerancije prema drugima. Ustati ujutro iz kreveta je pravi izazov za takve ljude jer jednostavno nemaju motivacije i interesovanja za bilo šta, a pored toga imaju i poteškoća sa donošenjem odluka. Sve navedeno direktno utiče na njihov posao, privatni život i naravno produktivnost.

Za svakoga ko se osjeća depresivno postoji jedna dobra vijest, a to je mjesec ramazan, poseban mjesec koji u sebi nosi mnogobrojne blagodati. U nastavku ću pokušati da rasvijetlim i pojasnim neke aspekte nadajući se da će svaka osoba, koja ramazan iščekuje sa strahom, iskoristiti ovaj mjesec kao izlaz iz svoje trenutne situacije i kao korak ka većoj vlastitoj produktivnosti.

 

 

Vrijeme za obnovu veze sa islamom

Primjetila sam da većina osoba koje pate od depresije, a koje dolaze kod mene na savjetovanje osjećaju kako su izgubili dodir sa svojom vjerom i kako je njihova veza sa Allahom, tebareke ve te’ala, veoma slaba te da je žele obnoviti.

Mjesec ramazan je idealno vrijeme za jačanje te veze i obnavljanje vjere:

O vjernici! Propisuje vam se post, kao što je propisan onima prije vas, da biste bogobojazni bili. (183)

(Kur’an, Poglavlje 2, Sura El-Bekare – Krava)

Ukoliko ovaj mjesec započnete s namjerom da se približite Allahu, tebareke ve te’ala, On će vam pomoći na tom putovanju. Ako ste uveliko skrenuli s puta islama, onda ramazan započnite s namjerom da sačuvate osnovne stubove vjere (namaz i post). Kako ramazan bude odmicao a vi budete sve snažniji, počnite u praksu dodavati druge sadržaje i aktivnosti (npr. svakodnevno čitanje Kur’ana).

Preporučujem vam da u trenucima tuge učite slijedeću dovu:

Allahu, ja sam, doista, rob Tvoj, sin roba Tvoga, sin robinje Tvoje. Moj položaj je u Tvojoj ruci, ja sam podložan i nadamnom se sprovode propisi, pravičnost po mene je odluka Tvoja, zato, prizivam Te svim Tvojim imenima kojima si Sebe ili ih u Svojoj Knjizi objavio ili ih nekom od Tvojih bića saopćio, ili ih, pak, zadržao kod Sebe kao znanje nedokučivog, prizivam Te da mi Kur’an učiniš proljećem srca mog, svjetlom grudi mojih, razbistrenjem tuge moje i lišenjem briga mojih.

(Hisnul Muslim)

Također, možete slušati inspirativna islamska predavanja, hutbe tokom džume, učiti zikr itd. Uzvišeni Allah voli ustrajnost i upornost, tako da je bolje raditi male stvari redovno nego velike stvari neredovno. Šta god izaberete, činite to s namjerom da se približite Uzvišenom Allahu.

 

 

Post poboljšava osjećaj blagostanja

Ukoliko uzimate lijekove, razgovarajte sa svojim ljekarom kako bi utvrdili da li smijete postiti ili pak možete izmjeniti vrijeme kada uzimate lijekove. Post vam zaista donosi mnoge koristi.

Rezultati određenih istraživanja ukazuju na to da post u mjesecu ramazanu može biti važan faktor za poboljšanje mentalnog zdravlja i uklanjanje depresije. Nakon nekoliko dana posta povećava se nivo endorfina u krvi što vas čini spremnijim i daje vam ukupan osjećaj općeg mentalnog blagostanja.

Post će vam također pomoći da se zdravije hranite. Za iftar nemojte jesti namirnice koje će vam brzo popraviti raspoloženje i koje sadrže jednostavne ugljikohidrate, jer će te iste namirnice uzrokovati i drastičan pad raspoloženja kasnije. Umjesto toga, za iftar i sehur jedite hranu koja je bogata triptofanom (esencijalna aminokiselina) poput banana, puretine, ribe, piletine, svježeg posnog sira, oraha, jaja i graha u kombinaciji sa hranom koja sadrži male količine ugljikohidrata kao što su smeđa riža, orasi ili nekoliko kašika mahunarki jer to može povećati nivo serotonina u vašem tijelu te poboljšati vaše raspoloženje.

 

 

Vježbanje poboljšava raspoloženje

Vježbanje je vjerovatno posljednje što biste željeli raditi kada se osjećate depresivno. Međutim, da li shvatate da umjereno redovno vježbanje potiče lučenje hormona koji doprinosi boljem raspoloženju te vas čini sretnijim i smirenijim?

Iako ovo može zvučati čudno, mjesec ramazan je odlična prilika da pripremite vaše tijelo za veću pokretljivost, a pored toga to vam može pomoći i u jačanju veze sa islamom. Iz tog razloga trebate početi klanjati teravih-namaz, bilo u kući ili u džamiji. Redovna pokretljivost vašeg tijela ne samo da će vam pomoći u probavi hrane koju ste pojeli za iftar već će pripremiti vaše tijelo na duže periode suzdržane aktivnosti. U danima kada ne budete mogli klanjati (iz opravdanih razloga, npr. žene u periodu mjesečnog pranja), izađite u šetnju na 15 – 20 minuta.

Vjerovatno vam je poznata izreka: “Tijelo u stanju mirovanja nastoji ostati u stanju mirovanja, a tijelo u stanju pokreta nastoji ostati u stanju pokreta.” Iz tog razloga, kada se ponovo pokrenete i aktivirate, to može biti početak općenito veće fizičke aktivnosti koja će vam pomoći da se borite protiv depresije.

 

 

Mislite na druge

Kada ste u stanju depresije, većina vaših misli je fokusirana na vas i vaše probleme prilikom čega obično osjećate potrebu za osamljenjem. Mjesec ramazan vam pruža izvanrednu priliku da određeni dio vremena provedete sa drugim ljudima na način koji vas neće dovesti u stanje straha ili zabrinutosti. To je idealna prilika da razmislite o tome šta možete uraditi za druge.

Ukoliko ste u mogućnosti i namjeravate ići u džamiju radi klanjanja teravih-namaza i prisustva predavanjima, ili namjeravate ići u goste na iftar, to će biti izvanredna prilika da provedete vrijeme sa drugim ljudima. Ako imate nekoga ko bi išao s vama – to bi bilo idealno. Ukoliko, ipak, nemate nikoga i još uvijek niste spremni da komunicirate s ljudima, možete ići i samostalno. Jednostavno se smjestite u nekom kutku prostorije u kojoj se odvijaju te aktivnosti i kada budete spremni možete se pridružiti ostalima.

Jedan od načina da mislite na druge jeste da postaču spremite iftar. Ako je i sama pomisao na samostalno spremanje iftara i ugoščavanje postača – zastrašujuća, možete organizovati iftar na način da svako od prisutnih da svoj doprinos. Ukoliko je i to previše za vas, onda možete pokloniti hranu za potrebe džemata i džamije ili poslati iftar komšiji ili ljudima koji su u potrebi.

 

 

Stavite svoje obaveze na papir

Mnogi ljudi smatraju da će lakše ispuniti obaveze koje su preuzeli ako ih zapišu na papir umjesto da ih jednostavno zapamte. Iz tog razloga, odvojite nekoliko minuta kako bi napravili plan o tome šta ćete raditi tokom ramazana. U plan uvrstite i vrijeme kada ćete obavljati dnevne namaze, teravih-namaz, šetnju, učenje Kur’ana itd. Ne zaboravite uvrstiti i vrijeme kada ćete se susretati sa drugim ljudima, a zatim se čvrsto držite vašeg plana.

Što aktivniji budete, manje ćete se osjećati depresivnim. Možda će to u početku biti teško i naporno, posebno ako već duže vrijeme niste bili aktivni. Međutim, kako postepeno budete koristili ramazan za povećanje vaše aktivnosti i interakciju sa drugim ljudima, vaša depresija će se smanjivati, počet ćete preuzimati kontrolu nad životom i vidjet ćete kako se vaša produktivnost povećava. Molim Uzivšenog Allaha da vam olakša!

Napomena: Ukoliko većim dijelom dana, ili tokom cijelog dana u periodu više od dvije sedmice budete imali simptome depresije nemojte se stiditi da potražite pomoć ljekara ili da se posavjetujte sa stručnim osobama. Ovaj tekst vam i pored toga može biti od koristi.

 

 

Akos.ba