Objekat gdje se gradi, kako tvrde mještani sela, crkva, nalazi se uz regionalni put Srebrenica – Skelani,
Gradilište na tridesetak minuta vožnje od centra Srebrenice, cestom okruženom, uglavnom, šumom. Dočekuje nas muzika koja odjekuje iz crnog zvučnika, desetak radnika koji se, iza paleta cigli, spremaju za ručak nakon izlivanja temelja. Iz montažnog objekta postavljenog na mjestu gdje će nići objekat, zvanično još nepoznate namjene, izlazi Luka Babić, iguman manastira Karno, piše Radio Slobodna Evropa.
Preko puta gradilišta muslimansko groblje i prodavnica mješovite robe. Iguman nije raspoložen da za RSE govori, potvrdi ili demantuje navode mještana da na ovom mjestu gradi pravoslavnu crkvu. Luka Babić (52) je arhimandrit Srpske pravoslavne crkve, odnosno starješina manastira Karno od 2011. godine.
Na zvaničnoj stranici manastira su i njegove slike na kojima nosi majicu sa natpisom “Ravna Gora pobijediti mora”, jednom od četničkih pjesama, a na jednoj je uslikan sa zastavom sa ruskim grbom. Radi se o privatnoj parceli, čiji je vlasnik iguman Babić, a u Odjelu za urbanizam Općine Srebrenica kažu i da su čuli da su radovi u toku.
– Čišćenje i uređenje prostora je počelo, a prema Općini Srebrenica još nije upućen zahtjev za izdavanje lokacijskih uslova i građevinske dozvole – kaže Darko Grujičić, načelnik odjeljenja za urbanizam. Ukoliko zahtjev dođe, dodaje Grujičić, Općina će ga razmotriti kako bi vidjela šta je cilj gradnje.
Građevinski inspektor u Općini Srebrenica Dražen Popović je za RSE rekao da još nisu dobili prijavu o nelegalnoj gradnjiobjekta u Kragljivodi. U slučaju da dobiju prijavu, inspektor izlazi i utvrđuje činjenično stanje i postupa po zakonskim normama.
Na upit RSE da li im je poznato nešto o objektu u Kragljivodama nije odgovoreno ni iz Mitropolije Dabrobosanske, eparhijeSrpske pravoslavne crkve koja djeluje na području Bosne i Hercegovine.
Gradilište na mjestu nekadašnje pošte Na ovom mjestu nekada je bila zgrada pošte, koja je devastirana u proteklom ratu. Tokom rata je, u genocidu u Srebrenici, jula 1995. godine ubijeno više od 8.000 muškaraca i dječaka. Odluku o prodaji zgrade pošte donio je Nadzorni odbor “Pošta Srpske” u martu 2022. godine, kažu iz ove institucije, koja je u većinskom vlasništvu bh. entiteta Republika Srpska. Dodaju da su se na javnu aukciju prijavila dva učesnika.
– Zemljište je kupio manastir Karno kojeg zastupa iguman Luka Babić – odgovorili su iz “Pošta Srpske”. A da je objekat koji se gradi na mjestu nekadašnje pošte upisan na manastir Karno, potvrđuju u podružnici katastra u Skelanima, gdje se izdaju dozvole za ovaj dio srebreničke općine. – Ja sam mu dala te papire zato što je ovdje u Skelanima to prevedeno, ugovori su završeni – kaže za RSE Ljilja Milošević, uposlenica u ovoj podružnici.
Šta kažu mještani?
Objekat gdje se gradi, kako tvrde mještani sela, crkva, nalazi se uz regionalni put Srebrenica – Skelani, na raskrsnici za nekoliko sela gdje žive isključivo Bošnjaci. Najbliže kuće, kažu mještani sela Kragljivode, udaljene su od objekta oko 40-tak metara. Mještani nekoliko sela u blizini objekta koji se gradi su pisali i peticiju za zaustavljanje radova.
– I da pop Luka ima sve papire za gradnju crkve na Kragljivodi, nije joj mjesto ovdje. Neka je pravi tamo gdje ima potrebe, gdje će ljudi dolaziti da se mole Bogu. Ja ću prvi dati doprinos za gradnju crkve gdje žive Srbi i gdje će se moliti Bogu, ali ovdje joj nije mjesto – kaže Sabit Mandžić.
Dodaje da nema ništa protiv izgradnje vjerskih objekata, ali da je izgradnja crkve, udaljena 50-tak metara od njegove kuće, nelegalna.
– Ja kao Bošnjak nemam ništa protiv crkvi niti protiv srpskog naroda. Najbliži Srbin od nas je na oko pet kilometara udaljen i u nekoliko sela ima ih tridesetak. U tim selima imaju crkve. Mi smo pisali peticiju općini sa zahtjevom da nam odgovore ima li pop Luka građevinsku dozvolu da može graditi bilo šta ovdje – kaže Sabit.
Izgradnji crkve se protive i u susjednom selu Osati, odakle je 77-godišnji Azem Mehanović. U selu je prije rata, devedesetih godina prošlog vijeka, živjelo oko 1.000 stanovnika, a sada ih je pedesetak. – Nas Bošnjaka ovdje ima malo u odnosu na prijeratni period. A Srba ovdje nema nikako. I ne znam zašto prave crkvu baš ovdje. Ne grade je da se tu ljudi mole, nego je prave u inat nama – navodi Azem.
Odbijen prijedlog za gradnju motela
Enver Hamzić, koji živi u obližnjem selu, kaže kako je prije nekoliko godina imao ideju da na tom mjestu izgradi motel, koji bi dobro došao putnicima. Prema njegovim riječima, nakon što je čuo da se devastirani projekat prodaje, podnio je zahtjev da ga kupi, ali su ga, kako kaže, “odbili u direkciji Pošta Srpske u Zvorniku”.
– Ja sam imao namjeru da kupim ovaj objekat i sagradim motel, restoran i sobe za prenoćište. Odbijen sam i sad je to kupio pop Luka i gradi crkvu. Restoran bi ovdje dobro radio, bio bi posjećivan svaki dan, a crkva neće jer ovdje nema Srba i ne vjerujem da će dolaziti – kaže Enver Hamzić iz Gladovića.
Šta kažu vjerske zajednice?
Glavni imam u Srebrenici Damir Peštalić ističe kako je svih 20 džamija koje su srušene tokom rata u ovoj općini obnovljene, te da su za to imali svu potrebnu dokumentaciju.
– I to tako sada zahtijevamo od opštinskih i državnih institucija da ispoštuju proceduru oko gradnje crkve na Kragljivodi. Ovo nije dobra poruka popa Luke. Nije lijepo da se crkva pravi u muslimanskim naseljima, isto kao što mi ne želimo da pravimo džamije u srpskim selima – dodao je.
Kaže i da će “istrajati na tome da se ovaj slučaj institucionalno riješi”. Istovremeno, mještani sela gdje se gradi objekat do sada su se obraćali, pored Općine Srebrenica, Uredu visokog predstavnika, te vjerskim zajednicama u Bosni i Hercegovini. Od njih još nisu dobili odgovor. Mitropolija Dabrobosanska i Rijaset Islamske zajednice u BiH nisu odgovorili na upit RSE o gradnji objekta u jednom od srebreničkih sela. Za RSE je odgovoreno jedino iz Međureligijskog vijeća BiH, udruženja koje okuplja četiri vjerske zajednice u BiH, Islamsku zajednicu, Srpsku pravoslavnu crkvu, Katoličku crkvu i Jevrejsku zajednicu.
Navode da “Međureligijsko vijeće nije nadležno za rješavanje sporova nastalih u određenim sredinama, a koji se tiču izgradnje vjerskih objekata”.
– Ne možemo komentarisati spor, ako ga i ima, bez da imamo dopis kojim se prijavljuje povreda prava na slobodu vjere ili uvjerenja, slobode koje su predmet Zakona o slobodi vjere i pravnom položaju crkava i vjerskih zajednica – naveli su.
Dodaju i da se treba poštovati zakon, ako se “crkva gradi na zemljištu koje pripada crkvi uz sva neophodna rješenja i dozvole”. – Eventualne nelagode mještana možemo razumjeti, ali one nisu prepreka izgradnji vjerskog objekta na legalan način – ističe se u odgovoru iz Međureligijskog vijeća BiH.